בחירת העורך

‎קורא‫/‬ת‫:‬

רוג'בה כמודל אזורי ייחודי: "אביב הנשים" ...

רוג'בה כמודל אזורי ייחודי: "אביב הנשים" הכורדיות

,
דווקא באחד מהאזורים האלימים והמדכאים ביותר בעולם בשנים האחרונות, קמה פדרציה כורדית ייחודית, אשר מקדמת תהליכי דמוקרטיזציה, דו-קיום ושוויון. על רוג'בה בצפון סוריה, ועל הבשורה שהביאה עמה.

שנת 2018 נפתחה בסימן שינוי חיובי בתפישה המערבית כלפי נשים, בין היתר בזכות הצלחתו של קמפיין MeToo# והרחבת השיח בנוגע לשוויון מגדרי. אולם, נראה כי תהליך זה מתרחש בעולם המערבי בלבד; בעוד שנדמה כי אנו עדים לתחילתה של מהפכה, עיקריה אינם חלק מהתפישה הרווחת באזורים רבים בעולם, שבהם נשים עדיין מודרות מן החיים החברתיים, הכלכליים, הפוליטיים והתרבותיים.

בתוך כך, במזרח התיכון רווי האלימות והדיכוי, מתקיים לו חבל ארץ שזכה לאוטונומיה בשנת 2013 והפך לפדרציה בשנת 2016: "הפדרציה הדמוקרטית של צפון-סוריה" – או בשמו המוכר יותר, רוג'בה. פדרציה זו מהווה דגם מוצלח למדי של ישות המבססת תהליכי דמוקרטיזציה, שוויון זכויות ודו-קיום במזרח התיכון. מתנהלות בה בחירות חופשיות ומתגוררים בה בשלום זה לצד זה ערבים, כורדים, סורים-נוצרים ותורכמאנים, תוך ייצוג נשי משמעותי בחיי הפוליטיקה, החברה והצבא. הכוח המניע העיקרי מאחורי הפדרציה הינה מפלגת ה-People's Protection Units) YPG) והכורדים שחיים בסוריה, או ב"כורדיסטאן המערבית" כלשונם, במבנה מתוחכם שאינו מייצר תחושה של "הגמוניה כורדית" אשר על פיה בלבד יישק דבר.

אין זה מפתיע, אם כן, כי במרחב שמבקש לקדם דמוקרטיזציה ופתיחות, יקודמו בד-בבד גם תהליכי שוויון מגדרי. בקרוב צפוי להתקיים סבב הבחירות השלישי בפדרציה, שבמהלכו ייבחרו בבחירות דמוקרטיות צירים לפרלמנט, וזאת לאחר קיומם של שני סבבי בחירות קודמים לרשויות המקומיות והמחוזיות. יהיו התוצאות אשר יהיו, באופן תקדימי באזור, ואולי בכלל, כמעט כמחצית מבעלי התפקידים המכהנים במחוז הן נשים.

ניכר כי רוג'בה מהווה דגם ייחודי למדי בנוף המזרח תיכוני בכלל, ובזה הסורי בפרט, היות שהמדינה הסורית נמצאת במלחמת אזרחים מדממת מאז שנת 2011. לפיכך, לצד הכישלונות שנוטים לייחס לאירועי "האביב הערבי", ולאחר שנים של ח'ליפות מדכאת בשליטת דאע"ש בסוריה ובעיראק, יש חשיבות לקיומה של רוג'בה. ואכן, בכנס בנושא הכורדי שהתקיים לאחרונה בפרלמנט האירופאי, הוכתרה ההשתתפות הנשית בלחימה ובפוליטיקה בסוריה כמהפכה פמיניסטית של ממש.

בחירות דמוקרטיות רב- אתניות ברוג'בה. (מקור: חשבון הטוויטר של Mustafa Abdi)

"אביב הנשים" הכורדיות: סיפור עתיק יומין

בשנים האחרונות עלתה קרנם העולמית של הכורדים, בעיקר בהקשר ללחימתם העזה בדאע"ש, ובהתחשב בתרומתם המשמעותית לכיבוש המחודש של השטחים בהם שלט הארגון בסוריה ובעיראק. בתוך כך, שמן של הנשים הכורדיות יצא למרחוק בתור אלו שהניסו את לוחמי הארגון בזכות קריאות קרב רמות המכונות "צהלולים". קריאות אלו התגלו כנשק יעיל, משום שעל פי האמונה הסלפית מי שנהרג בשדה הקרב על ידי אישה לא נחשב שאהיד, ולכן גם לא יגיע לגן העדן, על כל מנעמיו. אולם, נושא השוויון המגדרי ושילוב הנשים היוו אבן דרך בחברה הכורדית עוד בטרם פרצה המלחמה בסוריה, והם אינם נוגעים לשדה הקרב בלבד.

כבר במאה ה-17 נשים כורדיות כיהנו כמנהיגות עממיות וצבאיות, שהובילו את העדה והגנו עליה אל מול אויבים חיצוניים, אם כי לרוב הן הגיעו משכבות האצולה, והיו בודדות בדורן. אולם, במאה ה-21 התמסדה והתרחבה ההשתתפות הנשית בחיים הציבוריים הכורדיים מבחינה פוליטית, חברתית וצבאית, והחלה לכלול נשים מכל שכבות האוכלוסייה. תהליך זה התאפשר הודות להקמתה של "מפלגת הפועלים הכורדית" בטורקיה ב-1978, ה-PKK, על ידי עבדאללה אג'לאן, שחרט על דגלו את סמל המרקסיזם וקרא לשוויון מגדרי. חרף העובדה שהמפלגה נחשבת בלתי-חוקית בטורקיה ובעלת מוניטין שנוי במחלוקת, אג'לאן הוכתר בקרב חוגים כורדיים ואחרים כאבי האמנציפציה הנשית הכורדית, בשל החשיבות הרבה שהוא הקדיש לנושא. באופן כמעט אירוני, דווקא בסוריה, מדינה שמפרה זכויות אדם על בסיס יומי בשש השנים האחרונות, ואחראית למשבר הומניטארי מתמשך ורחב ממדים, שוכן אחד הדגמים המתקדמים לביטוי תפישה זו.

השוויון המגדרי ברוג'בה בא לידי ביטוי בכלל תחומי החיים: חינוך, בריאות, כלכלה וצבא. כאמור, נשים יושבות בכיסאות ההנהגה, מכהנות כפוליטיקאיות וכמובילות דעת קהל, ואף מייצגות את הפדרציה בקהילה הבינלאומית. גם בחיי דיומא, דואגים לחוקק חוקים לשוויון מגדרי ולהגנה על זכויות נשים, כגון איסור על נישואין בכפייה, התרת הפלות וזכות הנשים לקבוע את גורלן. בזירה הצבאית, מתקיימים שיתופי פעולה וסולידאריות נשית, בין נשים כורדיות וערביות, הנלחמות יחדיו נגד דאע"ש בסוריה. דוגמא אחת, מיני רבות, לבולטות הנשית בשדה הקרב הוא פועלה של רוז'דה פלאט, אחת הדמויות המרכזיות במערכה נגד דאע"ש בא-רקה ובמקומות נוספים. פלאט הינה מפקדת בכירה במליצית ה-Syrian Democratic Forces) SDF) הכורדית-ערבית שנלחמת בדאע"ש, ומפקדת מליצית הנשים הלוחמות, ה-Women's Protection Units) YPJ).

חשוב לציין כי גם הגברים הכורדים פועלים תדיר לשם הגנה על זכויות הנשים במזרח התיכון ולמען הפסקת האלימות כנגדן. בתוך כך, מעניין לראות כי לאורך ההיסטוריה, תנועות מהפכניות שונות קידמו את הנושא המגדרי רק כתיקון עוול לאחר קיומה של המהפכה; אולם התפישה הכורדית רואה באלמנט הנשי פקטור חיוני להצלחת המהפכה עצמה.

רוג'בה כאוטונומיה לגיטימית בסוריה רבתי: ההיית או חלמתי חלום?

מעבר לחשיבות של מודל רוג'בה כשלעצמו, הוא גם מהווה חלק מתפיסת ה"יום שאחרי" המלחמה בסוריה, שכן הכורדים מבקשים, נכון להיום, להתקיים כאוטונומיה במסגרת המדינה הסורית ולא באופן עצמאי. בפועל, המדינה הסורית עודנה מצויה במלחמת אזרחים סבוכה ועקובה מדם, והנושא הכורדי לא נמצא על סדר היום המרכזי בסוריה או מחוצה לה. הממשל הסורי לא מכיר רשמית ברוג'בה כפדרציה, וייתכן כי ילטוש עיניו לעבר האזור העשיר במשאבי טבע חשובים. עם זאת, בשל ריבוי הסכנות והאויבים הקמים כנגד המשטר, ניתן להעריך כי הוא מכיר בכדאיות של אוטונומיה עתידית, גם אם לא רשמית, לשם שמירה על עתידו ועל יציבות כללית בסוריה.

לסיכום, הפדרציה הדמוקרטית של צפון-סוריה הינה דגם פוליטי-חברתי מרתק וייחודי מבחינת הזמן והמקום בהם היא מתקיימת, ובתוכה בולטת התפישה הכורדית שחותרת לשילוב מלא של נשים בפוליטיקה, בחברה ובשדה הקרב; תפישה הקיימת זה מכבר, אשר זכתה בימינו לעדנה מחודשת הודות ללחימה בדאע"ש ולהקמת הפדרציה לאחר מכן.

קל להקל ראש במשמעות של רוג'בה ובמה שהיא מייצגת, שכן השיח הביטחוני-מערבי נוטה לקדש "ריאל פוליטיק", ובעיניים אלו רוג'בה בולטת פחות כשחקן מרכזי. אולם, ישנה חשיבות רבה, לעניות דעתי, לתפישה המגדרית והחברתית המתקדמת שהפדרציה מבקשת לבסס בלב המזרח התיכון – הן מבחינה רעיונית ותרבותית, והן מבחינה ביטחונית. לאורך השנה האחרונה היינו עדים להתחזקותם הפוליטית של הכורדים, ולמחויבות הגוברת של ארצות הברית ורוסיה כלפיהם, כמו גם לרמיזות חיוביות מצד הממשל הסורי לגבי עתיד האוטונומיה. מכאן שכישראלים, כדאי לזכור כי בין שלל ארגוני הטרור המשחרים לפתחנו, שוכנת מצפון קבוצה עוצמתית למדי, אשר חולקת עמנו סולם ערכים דומה, והיא עשויה להוות חסם לחדירת כוחות עוינים לסוריה וממנה לגבולותינו – הן רעיונית והן פיזית.


קרדיט תצלום:
KurdishStruggle
שתף:
 
  • ענת בן חיים

    בעלת תואר ראשון ביחסים בין לאומיים ומזרח תיכון ואסלאם מהאוניברסיטה העברית. עוזרת מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) בתכנית מחקר סוריה.