בחירת העורך

‎קורא‫/‬ת‫:‬

ביקורת ספר: על הכעס – "קין" של ז'ו...

ביקורת ספר: על הכעס – "קין" של ז'וזה סאראמאגו

,
"תולדות האדם הן תולדות אי-ההבנות עם אלוהים, הוא אינו מבין אותנו, ואנחנו איננו מבינים אותו".  – על צדקתו של קין ורשעתו, לכאורה, של האל.

הספר האחרון שכתב בחייו חתן פרס הנובל לספרות, ז'וזה סאראמאגו, בא לסגור חשבונות עם אלוהים – יוצר אכזר וחסר אחריות, אשר דורש מהאדם אהבה ונאמנות, שאותן הוא אינו דורש מעצמו כלפי הברואים שלו. "קין" הוא ספר קצרצר, הכולל 140 עמודים בלבד, אשר בעיקרו מלווה את קין במסעות נדודיו, הנעים הן במרחב והן בזמן. בכל אחד ממסעותיו, קין נע עם האות שאלוהים סימן על מצחו, ובכל מקום נתקל בצלקות הרבות שאלוהי ישראל מפזר סביב.

המפגש הראשון בין קין לאלוהיו מתרחש ברגע קריטי ואומלל; קין, כועס ומתוסכל מכך שאלוהים מקבל את מנחתו של הבל אחיו ולא את שלו, מכה את הבל למוות בלחי חמור ברגע שטוף זעם. כאשר מסתיים המעשה האכזר, יורד אליו האל לראשונה, בבגדי מלך סמכותיים ומלכותיים, ומטיח בו האשמה על כך שביצע את הרצח הראשון. קין אינו מוכן לקחת אחריות בלעדית על הרצח, משום שלתפיסתו הדבר לא בוצע על רקע שנאת אחים – שהרי הוא אהב את הבל – אלא מפני שאלוהים שיחק בשניהם. קין אינו מוכן להיות נתון לגחמותיו של האל, והוא עייף מזכותו של הריבון להעמיד את ברואיו בניסיונות, ולכן מחליט לקום נגדו ולהטיח בו את עיקר האשמה אל מול גווייתו של הבל המוטלת על הקרקע. אלוהים, בסתר, נאות לרקום הסכם "אחריות משותפת" על הרצח עם קין, ולכן מקטין את עונשו לנדודים מסביב לעולם, שבמהלכם יהיה נתון להגנה משמים כדי שאף אחד לא יפגע בו.

בנדודיו קין מדלג בין שלל מקומות ותקופות, מסיפורי המקרא ומהמיתולוגיה היהודית. לא ברור איזה כוח טרנסצנדנטי מוביל אותו לכל אחד מן המקומות והזמנים אליהם הוא מגיע, מן "הווה" אחד ל"הווה" אחר, אך ברור שזו אינה ידו של אלוהים. קין רוקם רומן עסיסי עם לילית; מוכיח את אברהם משיגעון אהבת האל, הגוברת על אהבת בנו; צופה במלחמות צבא יהושע; מזדעזע מפצעיו המוגלתיים של איוב, ואף עולה על סיפון תיבת נח. בכל אחד מן הסיפורים הללו, הוא מהווה שופט המבקר את מעשיו של האל. קין צובר בליבו את כאב העוול, אשר מתגלה בכל מקום בו דורכות רגליו.

הסופר הפורטוגלי הידוע אינו בוחל באמצעים על מנת להוריד את האל לרמתו, בכדי שיוכל להכות בו בחוזקה: אלוהים ברומן הוא רשע ככל הרשעים, אינו נבדל לא במוסר ולא בכוחותיו, ולכן יכול קין להסתתר ממנו, להתווכח איתו ואף להתל בו. זהו מן משחק מכור שבו ברור שקין, איש מנוסה שכמוהו, יכול לנצח בקלות. דבר זה רק נהיה אפשרי בעולמו של סאראמאגו, מפני שאלוהים, בעיניו, נמצא רק בראשיהם של בני האדם, ולכן אינו חסין מפני שינויים.

אני רואה את היצירה הזו כקריאת התגר האחרונה של האתיאיסט בפני המוות, העמידה המוחלטת והסופית על עקרונותיו, ויהא אשר יהא גורלו לאחר המוות.


קרדיט תצלום:
הקיבוץ המאוחד
שתף:
 
  • אלי בנימין ישראל

    ברזילאי-ישראלי, סטודנט לפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים - בהתמקדות על פילוסופיה יוונית ופילוסופיה חדשה. כותב על פילוסופיה, אקטואליה, תרבות ועוד.